DiGiCo Quantum 338
A DiGiCo új Quantum sorozata a digitális keverőpultok következő generációját jelöli, amelyek hihetetlenül erős hírnévnek örvendnek. A DiGiCo sikertörténetét a D5 Live-val alapozta meg, mielőtt az SD-sorozat megjelent volna.
Miután a D5 Live kikövezte az utat a márka számára, az SD-sorozat a piacon a legszélesebb körben használt konzolok közé került. Aztán 2018-ban jött a következő fejezet, a Quantum7-tel. Ez év elején a NAMM 2020-on, a DiGiCo fontos bejelentést tett: először is, hasonlóan a zászlóshajó Quantum7 után, az SD5 is átesett egy hardver frissítésen, megkaptuk Quantum5-öt. Kiegészítve a családot, jött az első teljesen alapoktól új fejlesztésű Quantum kiadás, a Quantum3. Ez a modell eme kiadás formájában a Quantum 338, ahol a 3 a kijelzők, a 38 a faderek számát jelöli. Ezért a Quantum 338 egy jelentős megjelenés, amely nem csak a konzolok új generációját jelenti egy szélesebb piacra, hanem a DiGiCo jövőbeli keverőpultjainak felülvizsgált tervezését és fizikai frissítését is jelzi.
Miután a D5 Live kikövezte az utat a márka számára, az SD-sorozat a piacon a legszélesebb körben használt konzolok közé került. Aztán 2018-ban jött a következő fejezet, a Quantum7-tel. Ez év elején a NAMM 2020-on, a DiGiCo fontos bejelentést tett: először is, hasonlóan a zászlóshajó Quantum7 után, az SD5 is átesett egy hardver frissítésen, megkaptuk Quantum5-öt. Kiegészítve a családot, jött az első teljesen alapoktól új fejlesztésű Quantum kiadás, a Quantum3. Ez a modell eme kiadás formájában a Quantum 338, ahol a 3 a kijelzők, a 38 a faderek számát jelöli. Ezért a Quantum 338 egy jelentős megjelenés, amely nem csak a konzolok új generációját jelenti egy szélesebb piacra, hanem a DiGiCo jövőbeli keverőpultjainak felülvizsgált tervezését és fizikai frissítését is jelzi.
TAPINTHATÓ KIALAKÍTÁS
Formátum tekintetében a Quantum 338 nem forgatja fel a megszokásokat, ehelyett számos finomítást eszközöltek a felületen. A megjelenés általánosan letisztultabb és modernebb lett: megfelelő színek használata és az elrendezés jegyében. Például mindegyik képernyőn megtalálható a saját forgópotmétere a kiválasztott csatornáknak, valamint két sor dedikált gyorshozzáférési enkóder és gomb. A karcsú kialakítás részben az összes alkotóelem kombinációjából adódik, legyen az forgó potméter, gomb, fader vagy képernyő – mindegyik továbbfejlesztve az előző modellekhez képest. A legszembetűnőbb mégis a három darab 17”-os érintőképernyő. Nagyobb, mint az SD-szériában, mindemellett nagyobb fényerőt és kontrasztot kínálnak – 1000 nit, mely alkalmas kültéri koncertezésre is. A DiGiCo S-szériás konzoljait követve a képernyők kapacitív érintéssel működnek. Végső soron ezek ugyanúgy működnek és reagálnak, mint az okostelefonok vagy a táblagépek. Mindannyian használunk ezekből az eszközökből, így teljesen természetesnek hat ezek működtetése – a felbontásukra pedig abszolút nem lehet panasz. A nagyobb képernyős kivitelezésnek köszönhetően a DiGiCo minden csatornát virtuális mérőhíddal látott el a képernyő tetején, valamint az új Quantum Dark alkalmazás által vezérelt gyorsválasztó gombot. Ez azt jelenti, hogy a hagyományos LED-es kijelzés nem a fadereknél jelenik meg – kivéve a MASTER fadereknél. Az egész felületen 70db mini TFT is helyet kapott, amelyek sok-sok vizuális információt adnak. A keverő felépítése eme sok információt adó képernyőkkel lehetővé teszi, hogy akár 3 szakember dolgozzon egyszerre a pulton. Ez azért is lenyűgöző, mert ez a legkisebb Quantum. Kicsit reálisabban tekintve: ha két operátor dolgozik a pulton, akkor mindegyikük tudja használni a saját fejhallgató kimenetét. A gyártó pedig már előre jelezte a következő firmware frissítést, mely lehetővé teszi a független fejhallgató-buszok használatát, az asztal mindkét oldalára irányítva. A szoftver, a session-struktúra és az elrendezés pedig hasonló a gyártó korábbi konzoljaihoz, mely eme márka népszerűségét csak tovább növeli.
Formátum tekintetében a Quantum 338 nem forgatja fel a megszokásokat, ehelyett számos finomítást eszközöltek a felületen. A megjelenés általánosan letisztultabb és modernebb lett: megfelelő színek használata és az elrendezés jegyében. Például mindegyik képernyőn megtalálható a saját forgópotmétere a kiválasztott csatornáknak, valamint két sor dedikált gyorshozzáférési enkóder és gomb. A karcsú kialakítás részben az összes alkotóelem kombinációjából adódik, legyen az forgó potméter, gomb, fader vagy képernyő – mindegyik továbbfejlesztve az előző modellekhez képest. A legszembetűnőbb mégis a három darab 17”-os érintőképernyő. Nagyobb, mint az SD-szériában, mindemellett nagyobb fényerőt és kontrasztot kínálnak – 1000 nit, mely alkalmas kültéri koncertezésre is. A DiGiCo S-szériás konzoljait követve a képernyők kapacitív érintéssel működnek. Végső soron ezek ugyanúgy működnek és reagálnak, mint az okostelefonok vagy a táblagépek. Mindannyian használunk ezekből az eszközökből, így teljesen természetesnek hat ezek működtetése – a felbontásukra pedig abszolút nem lehet panasz. A nagyobb képernyős kivitelezésnek köszönhetően a DiGiCo minden csatornát virtuális mérőhíddal látott el a képernyő tetején, valamint az új Quantum Dark alkalmazás által vezérelt gyorsválasztó gombot. Ez azt jelenti, hogy a hagyományos LED-es kijelzés nem a fadereknél jelenik meg – kivéve a MASTER fadereknél. Az egész felületen 70db mini TFT is helyet kapott, amelyek sok-sok vizuális információt adnak. A keverő felépítése eme sok információt adó képernyőkkel lehetővé teszi, hogy akár 3 szakember dolgozzon egyszerre a pulton. Ez azért is lenyűgöző, mert ez a legkisebb Quantum. Kicsit reálisabban tekintve: ha két operátor dolgozik a pulton, akkor mindegyikük tudja használni a saját fejhallgató kimenetét. A gyártó pedig már előre jelezte a következő firmware frissítést, mely lehetővé teszi a független fejhallgató-buszok használatát, az asztal mindkét oldalára irányítva. A szoftver, a session-struktúra és az elrendezés pedig hasonló a gyártó korábbi konzoljaihoz, mely eme márka népszerűségét csak tovább növeli.
QUANTUM HARDVER
A Quantum 338 egy teljesen új PC és audio motor köré épül, hetedik generációs FPGA processzorokkal kiegészítve. A korábbi DiGiCo konzolok egyetlen FPGA-t használtak, míg itt a jelprocesszáláson rögtön három is dolgozik. Alapkiépítésben 128 bemenetet 64 buszra képes feldolgozni, beleértve egy 24x24-es mátrixot és 24 grafikus EQ-t. Noha egyesek több csatornát is szeretnének, ne feledjük, hogy ez a legfrissebb generáció legelső pultja, melyhez további frissítések várhatóak. Figyelemreméltó azonban, hogy jelfeldolgozás tekintetében kiemelkedő, akár 48 kHz, akár 96 kHz-en dolgozik. A rendszer képes fogadni a DiGiCo színpadi stage-boxokat, ráadásul ugyanazt a hardverstruktúrát használva, mely sok rentálcégnek már raktáron van, beleértve az opcionális Dual Loop Optocore csatlakozókat is.
A konzol hármas redundáns MADI I/O-val, kettős DMI kártyahelyekkel, opcionális Waves SoundGrid interfésszel, beépített UB-MADI USB interfésszel, 16 GPIO-val, MIDI csatlakozással, 4 hálózati kapcsolattal, USB-vel és áttekintő monitor kimenettel rendelkezik. Természetesen a már elvárható redundáns gyorskioldású dupla 500W tápegységről sem feledkeztek meg.
Noha ezek a jellemzők már-már megszokottnak hangzanak, a Quantum 338 rendelkezik az első analógról 32bitre konvertálás lehetőségével, melyek az Ultimate Stadius mikrofonelőfokokat használják. Utóbbi hozza összhangba a bemeneteket további 8 mikrofon/vonali bemneettel és 8 vonali kimenettel, valamint a négy sztereó AES-EBU bemenettel.
FELDOLGOZÁS (Mustard Processing)
Az új Quantum konzolok a jelenlegi DiGiCo formulán alapszanak, de ez a legkevésbé sem jelenti azt, hogy ne találnánk újdonságokat. A hetedik generációs FPGA infrastruktúrának köszönhetően nagyobb a teljesítmény, és habár a csatornaszámok nem utalnak a teljes kihasználátságra, ezek a finomságok előrevetítik a hardverben lévő tartalékokat. Az csatornánkénti dinamikaszabályzáson kívül további 36 bemenetre és kimenetre behívható további erőforrás. Szimplán csak engedélyezni kell a Mustard Processing-et bármelyik csatornán és máris aktívvá válik. Természetesen ki lehet választani a jelláncot az öt pozícó bármelyikére, de az alapértelmezett beállítás a EQ/DYN között, mely a modern digitális keverési megközelítést követi. Mindegyik Mustard Processing lánc három részből áll, két előerősítő szimulációval kezdve. Ezek a DiGiCo saját algoritmusai, melyek képesek lemodellezni egy vintage csöves erősítőt is. A következő lépés az új négysávos paramterizált EQ, ahol a két középső sávot all-pass szűrővé változtathatunk. Biztosra vehető, hogy ezt jónéhány mérnök nagyon várná és jelenleg csak nagyon kevés digitális konzol képes erre. Végül, a Mustard Compressor, melyben négy modell érhető el: Blue (klasszikus), Red (Vintage VCA), Purple (Optical Compressor) és Green, mely ’csak’ FET limiternek van címkézve. Ezeknek nincs szép grafikájuk a képernyőn, csak a színjelzés és a szokásos paraméterek beállíthatósága a tipikus helyeken. Ide tartozik egyébként a MIX-vezérlés is, azok számára akik szerentek parallel kompressziót használni. A szokásos csatorna-stripekhez hasonlóan a Mustard is kínál egy második, Dynamics modult, mely lehet standard gate vagy duck.
A 36 db Mustard-strip mellé kapunk két kiegészítést csatornánként, mind a bemeneti, mind a kimeneti oldalon: többsávos kompresszor, mely erősebb, mint a DynamicEQ. A DiGiCo szerint a dinamikus EQ-k jóval több számítást igényelnek, ha valós időben használják. A 338-asban viszont a három FPGA számítási teljesítménye ezt az igényt is kielégíti, ráadásul minden csatornán.
A Quantum 338 egy teljesen új PC és audio motor köré épül, hetedik generációs FPGA processzorokkal kiegészítve. A korábbi DiGiCo konzolok egyetlen FPGA-t használtak, míg itt a jelprocesszáláson rögtön három is dolgozik. Alapkiépítésben 128 bemenetet 64 buszra képes feldolgozni, beleértve egy 24x24-es mátrixot és 24 grafikus EQ-t. Noha egyesek több csatornát is szeretnének, ne feledjük, hogy ez a legfrissebb generáció legelső pultja, melyhez további frissítések várhatóak. Figyelemreméltó azonban, hogy jelfeldolgozás tekintetében kiemelkedő, akár 48 kHz, akár 96 kHz-en dolgozik. A rendszer képes fogadni a DiGiCo színpadi stage-boxokat, ráadásul ugyanazt a hardverstruktúrát használva, mely sok rentálcégnek már raktáron van, beleértve az opcionális Dual Loop Optocore csatlakozókat is.
A konzol hármas redundáns MADI I/O-val, kettős DMI kártyahelyekkel, opcionális Waves SoundGrid interfésszel, beépített UB-MADI USB interfésszel, 16 GPIO-val, MIDI csatlakozással, 4 hálózati kapcsolattal, USB-vel és áttekintő monitor kimenettel rendelkezik. Természetesen a már elvárható redundáns gyorskioldású dupla 500W tápegységről sem feledkeztek meg.
Noha ezek a jellemzők már-már megszokottnak hangzanak, a Quantum 338 rendelkezik az első analógról 32bitre konvertálás lehetőségével, melyek az Ultimate Stadius mikrofonelőfokokat használják. Utóbbi hozza összhangba a bemeneteket további 8 mikrofon/vonali bemneettel és 8 vonali kimenettel, valamint a négy sztereó AES-EBU bemenettel.
FELDOLGOZÁS (Mustard Processing)
Az új Quantum konzolok a jelenlegi DiGiCo formulán alapszanak, de ez a legkevésbé sem jelenti azt, hogy ne találnánk újdonságokat. A hetedik generációs FPGA infrastruktúrának köszönhetően nagyobb a teljesítmény, és habár a csatornaszámok nem utalnak a teljes kihasználátságra, ezek a finomságok előrevetítik a hardverben lévő tartalékokat. Az csatornánkénti dinamikaszabályzáson kívül további 36 bemenetre és kimenetre behívható további erőforrás. Szimplán csak engedélyezni kell a Mustard Processing-et bármelyik csatornán és máris aktívvá válik. Természetesen ki lehet választani a jelláncot az öt pozícó bármelyikére, de az alapértelmezett beállítás a EQ/DYN között, mely a modern digitális keverési megközelítést követi. Mindegyik Mustard Processing lánc három részből áll, két előerősítő szimulációval kezdve. Ezek a DiGiCo saját algoritmusai, melyek képesek lemodellezni egy vintage csöves erősítőt is. A következő lépés az új négysávos paramterizált EQ, ahol a két középső sávot all-pass szűrővé változtathatunk. Biztosra vehető, hogy ezt jónéhány mérnök nagyon várná és jelenleg csak nagyon kevés digitális konzol képes erre. Végül, a Mustard Compressor, melyben négy modell érhető el: Blue (klasszikus), Red (Vintage VCA), Purple (Optical Compressor) és Green, mely ’csak’ FET limiternek van címkézve. Ezeknek nincs szép grafikájuk a képernyőn, csak a színjelzés és a szokásos paraméterek beállíthatósága a tipikus helyeken. Ide tartozik egyébként a MIX-vezérlés is, azok számára akik szerentek parallel kompressziót használni. A szokásos csatorna-stripekhez hasonlóan a Mustard is kínál egy második, Dynamics modult, mely lehet standard gate vagy duck.
A 36 db Mustard-strip mellé kapunk két kiegészítést csatornánként, mind a bemeneti, mind a kimeneti oldalon: többsávos kompresszor, mely erősebb, mint a DynamicEQ. A DiGiCo szerint a dinamikus EQ-k jóval több számítást igényelnek, ha valós időben használják. A 338-asban viszont a három FPGA számítási teljesítménye ezt az igényt is kielégíti, ráadásul minden csatornán.
SPICE RACK
A DiGiCo humoros megnevezései közé tartozik a Spice Rack, vagyis a fűszertartó. Metaforikusan képzeljük el, a DiGiCo ezzel arra akart utalni, hogy újabb funkciókat kínál az effektekkel. Ez egy addícionális effekt-rack a plugin-alapú natív processzáláshoz, mely még nem érinti a még elérhető standard FX Rack-et. Jelenleg 8 slot érhető el a Spice Rack-ben, melyeket bárhol hozzá lehet rendelni a mix-hez inzertként. Eme első kiadásban egy effekt érhető el – meglepetés! – Chilli névre keresztelve. A jövőbeni firmware kiadásokban láthatunk majd több natív effektet és több felhasználói slotot, de addig is használjuk a Chilli-t, mely egy 6 sávos Multi-Dinamikus processzor. Ebben minden olyan paraméter helyet kapott, ami elvárható egy Multi-Dinamikus processzortól, kivéve az érzékelési viselkedést, mely a csúcs vagy az RMS. A DiGiCo azonban szabadalmaztatás alatt álló funkciót épített be, mely az úgynevezett Release Shape Control. Ez egy exponenciális, lineáris és invertált exponenciális változtatható mutató. Nagyszerű tulajdonságot ad a pulthoz, hisz csökken a gyorskioldási idő ezáltal.
Magától értetődő, hogy a hatsávos multidinamikai processzorokban található sok vezérlőegységgel a DiGiCo lehetővé tette, hogy a vezérlést a főképernyő alatti faderekre is ’ráállítsa’. Ez hasznos lehet, ha a processzort a nulláról állítjuk be, illetve a kezdeti beállításokat gyorsan eszközölnénk. A kezelőszervek sorainak kiválasztásával rögtön a faderekre jutunk és ezután már csak egyiket a másik után állítgatjuk. Természetesen, alternatív megoldásként az egygombos beállítást is használhatjuk.
NODAL PROCESSING, azaz csomóponti feldolgozás
Ez a szolgáltatás valószínűleg a legjobb hír a monitorhangmérnökök számára és egészen biztos, hogy némi használat után nem tudjuk, hogyan tudtunk nélküle élni eddig. Ez a tulajdonság demonstrálja leginkább a Quantum keverőpultokban jelen lévő erőt, mely gombnyomásra működik, anélkül, hogy bármiféle késleltetést kellene állítani az engine-ben. Ahogy a neve is sugallja, NODAL PROCESSING – Csomópontos feldolgozás – külön feldolgozási csomópontokat hoz létre minden AUX SEND-nél. Minden csatorna feldolgozásánál engedélyezhető az AUX SEND, lehetővé téve az egyedi mix testreszabását. A Quantum 338-ban 64 darab NODAL processzor dolgozik, mely hatékonyan látja el a virtuális konzolt az AUX buszokon keresztül. Ezek a csomópontok ténylegesen felváltják a megosztott csatornák használatát, menet közben engedélyezhetők és öt felhasználási módot kínálnak, akárcsak a MUSTARD processzálás. Mivel eme feldolgozási mód a fő csatorna helyett vagy felett áll, adja magát, hogy több FOH felhasználás is lehetővé válik. A NODAL PROCESSING utolsó funkciója a True Solo – mely ismét a hangmérnökök kedvence lehet. Az operátor bármelyik kiválasztott kimeneti buszt emulálhatja, mely feldolgozásra kerülhet a szóló buszokra is. Ez lehetővé teszi az operátor számára, hogy a bemeneti jel kiválasztásakor ugyanazt az eredményt hallja, mint az előadó. Ha a True Solo engedélyezve van, a főképernyőn könnyen beazonosítható a munkamenet információs ablakában.
A DiGiCo humoros megnevezései közé tartozik a Spice Rack, vagyis a fűszertartó. Metaforikusan képzeljük el, a DiGiCo ezzel arra akart utalni, hogy újabb funkciókat kínál az effektekkel. Ez egy addícionális effekt-rack a plugin-alapú natív processzáláshoz, mely még nem érinti a még elérhető standard FX Rack-et. Jelenleg 8 slot érhető el a Spice Rack-ben, melyeket bárhol hozzá lehet rendelni a mix-hez inzertként. Eme első kiadásban egy effekt érhető el – meglepetés! – Chilli névre keresztelve. A jövőbeni firmware kiadásokban láthatunk majd több natív effektet és több felhasználói slotot, de addig is használjuk a Chilli-t, mely egy 6 sávos Multi-Dinamikus processzor. Ebben minden olyan paraméter helyet kapott, ami elvárható egy Multi-Dinamikus processzortól, kivéve az érzékelési viselkedést, mely a csúcs vagy az RMS. A DiGiCo azonban szabadalmaztatás alatt álló funkciót épített be, mely az úgynevezett Release Shape Control. Ez egy exponenciális, lineáris és invertált exponenciális változtatható mutató. Nagyszerű tulajdonságot ad a pulthoz, hisz csökken a gyorskioldási idő ezáltal.
Magától értetődő, hogy a hatsávos multidinamikai processzorokban található sok vezérlőegységgel a DiGiCo lehetővé tette, hogy a vezérlést a főképernyő alatti faderekre is ’ráállítsa’. Ez hasznos lehet, ha a processzort a nulláról állítjuk be, illetve a kezdeti beállításokat gyorsan eszközölnénk. A kezelőszervek sorainak kiválasztásával rögtön a faderekre jutunk és ezután már csak egyiket a másik után állítgatjuk. Természetesen, alternatív megoldásként az egygombos beállítást is használhatjuk.
NODAL PROCESSING, azaz csomóponti feldolgozás
Ez a szolgáltatás valószínűleg a legjobb hír a monitorhangmérnökök számára és egészen biztos, hogy némi használat után nem tudjuk, hogyan tudtunk nélküle élni eddig. Ez a tulajdonság demonstrálja leginkább a Quantum keverőpultokban jelen lévő erőt, mely gombnyomásra működik, anélkül, hogy bármiféle késleltetést kellene állítani az engine-ben. Ahogy a neve is sugallja, NODAL PROCESSING – Csomópontos feldolgozás – külön feldolgozási csomópontokat hoz létre minden AUX SEND-nél. Minden csatorna feldolgozásánál engedélyezhető az AUX SEND, lehetővé téve az egyedi mix testreszabását. A Quantum 338-ban 64 darab NODAL processzor dolgozik, mely hatékonyan látja el a virtuális konzolt az AUX buszokon keresztül. Ezek a csomópontok ténylegesen felváltják a megosztott csatornák használatát, menet közben engedélyezhetők és öt felhasználási módot kínálnak, akárcsak a MUSTARD processzálás. Mivel eme feldolgozási mód a fő csatorna helyett vagy felett áll, adja magát, hogy több FOH felhasználás is lehetővé válik. A NODAL PROCESSING utolsó funkciója a True Solo – mely ismét a hangmérnökök kedvence lehet. Az operátor bármelyik kiválasztott kimeneti buszt emulálhatja, mely feldolgozásra kerülhet a szóló buszokra is. Ez lehetővé teszi az operátor számára, hogy a bemeneti jel kiválasztásakor ugyanazt az eredményt hallja, mint az előadó. Ha a True Solo engedélyezve van, a főképernyőn könnyen beazonosítható a munkamenet információs ablakában.
KONKLÚZIÓ
Manapság a sportautók fejlesztésénél már nem a teljesítmény a legfontosabb jellemző. Ez a Quantum kozolok esetében sem mérvadó, hisz az erő már jelen van. A hetedik generációs FPGA processzorok alkalmazásával annyi számítási teljesítményt kapunk, hogy már csak a csatornák számát vagy az audiojel felbontását kell csak növelnünk - mindehhez párosítva a kreatív effektezést. A digitális keverőpultok használatát gyakran hasonlítják egy hangszer játékához, de most ez a hangszer még finomabb, még kreatívabb lett. Tovább növelve a felhasználási terület szélesebb körét, egész biztos, hogy a eme digitális éra tovább befolyásolja a jővőbeni munkafolyamatokat.
Manapság a sportautók fejlesztésénél már nem a teljesítmény a legfontosabb jellemző. Ez a Quantum kozolok esetében sem mérvadó, hisz az erő már jelen van. A hetedik generációs FPGA processzorok alkalmazásával annyi számítási teljesítményt kapunk, hogy már csak a csatornák számát vagy az audiojel felbontását kell csak növelnünk - mindehhez párosítva a kreatív effektezést. A digitális keverőpultok használatát gyakran hasonlítják egy hangszer játékához, de most ez a hangszer még finomabb, még kreatívabb lett. Tovább növelve a felhasználási terület szélesebb körét, egész biztos, hogy a eme digitális éra tovább befolyásolja a jővőbeni munkafolyamatokat.